Transsibiriska järnvägen

Många drömmer om att någon gång få åka den kända Transsibiriska järnvägen. Det blir en rejäl åktur!

Denna kända tur går från Moskva till Vladivostok. Spåret byggdes i slutet av 1800-talet och en bit in på 1900-talet. Det är världens längsta järnväg, som är nästan 9.300 km lång. Järnvägen är gammal, men har rustats upp då och då, och sedan 2002 är det ett elspår.

Historiatrans_siberian_train-1

Anledningen till att denna långa järnväg byggdes var att man hade behov av att på något sätt transportera varor från inlandet ut till kusten. 1860 grundades Vladivostok och i takt med att området växte blev det alldeles för besvärligt att transportera saker med häst och vagn. Det tog upp till 6 månader, medan det med tågbanan skulle ta ca en månad. 1891 startades bygget av banan. Man började bygga i båda ändar för att så småningom mötas i mitten. Soldater plus inkommenderade straffarbetare var de som gjorde arbetet. Efter många om och men var allt klart 1919. Arbetet med att elektrifiera banan startade redan på 1920-talet, men blev alltså inte helt färdigt förrän 2002. Det finns olika sidospår så att man kan åka till en del andra orter.

Turism

Idag är banan otroligt viktig för alla transporter i området, men turister kan också åka med den Transsibiriska järnvägen. Det sägs vara en otroligt storslagen upplevelse att resa genom det ryska landskapet. Resan startar i Europa men slutar i Asien. Man byter alltså världsdel när man reser här.

Det finns några olika sträckor att välja på. De är tre stycken och heter Transsibiriska, Transmongoliska och Transmanchuriska järnvägen. Alla rutterna startar i Moskva, men delar efter några dagars färd upp sig. Den Transsibiriska, och kanske mest kända, går genom Sibirien till Vladivostok. Tar man den Transmongoliska vägen får man åka genom Mongoliet, Gobiöknen och Peking. Den tredje, Transmanchuriska vägen går till Chita och sedan genom Manchuriet och sedan Peking.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *